Dogoterapia jest dobra dla każdego dziecka – twierdzą autorzy książki o leczących czworonogach pt. „Pies. Terapeuta i przyjaciel rodziny”.
Zajęcia kontaktowe z psem terapeutą są fantastyczne również dla dzieci w pełni sprawnych i zdrowych
Obecność wytresowanego i nauczonego zabawy z dziećmi psa pomaga maluchom skoncentrować się na zadaniach. Dużo chętniej uczą się np. kolorów i kształtów, podsuwając zwierzakowi różnobarwne i wielokształtne miseczki z przysmakami. Cenią też kontakt dotykowy, lubią mokre, psie nosy, ich miłą sierść.
Pies terapeuta to nie tylko pies grzeczny, dobrze ułożony i łagodny. Musi on (po zaliczeniu testu wstępnego) odbyć wraz ze swoim przewodnikiem 6-cio miesięczne szkolenie. Odbywa się ono w formie weekendowych seminariów. Szkolenie obejmuje część teoretyczną dla przewodnika psa oraz część praktyczną dla przewodnika i psa Prowadzona przez odpowiednio wykwalifikowany zespół (przewodnik+pies) dogoterapia ma jednak niesamowite efekty. Jej podstawową zaletą jest otwieranie się pacjentów na terapeutę i chęć nawiązania kontaktu i dalszej współpracy. Dziecko, które uważa, że ćwiczenia z psem to świetna zabawa chętniej wykonuje polecenia terapeuty, jest w stanie skupić się na dłużej i bardziej zaangażować. Dzięki temu efekty są widoczne krótszym czasie. Pies staje się także tematem do rozmów po zajęciach, powodem do oderwania się od codziennych zmartwień. Dziecko, odnajdując w psie przyjaciela i kompana zabaw, nie czuje się już osamotnione w procesie powrotu do zdrowia. Zdarzają się przypadki, gdy obecność psa na zajęciach jest niewskazana. Dotyczy to przede wszystkim dzieci z alergią na psią sierść lub ślinę – dlatego bardzo istotny jest odpowiedni wywiad z opiekunami dziecka poprzedzający zajęcia. Na kursach Dogoterapeuci uczą się, jak prawidłowo przeprowadzić diagnozę dziecka pod katem zajęć dogoterapeutycznych.  Są także dzieci, dla których pies nie jest atrakcją ani motywatorem. W takim przypadku należy poszukać innej, atrakcyjnej dla dziecka formy pracy, która będzie odpowiedzią na jego problemy. Zdarzają się też dzieci agresywne wobec psów. Jest to problem, który można przepracować dopasowując odpowiedni program terapii, jednak zwykle potrzebna jest pomoc osoby wspomagającej. Zdarza się też, że ze względu na zdrowie psa, takie dzieci kierowane są najpierw na inne terapie, a dopiero po przejściu podstawowych problemów włączany jest pies.