Poprzez terapię kontaktową, czyli zabawy, przytulanie i głaskanie psa, osoby dotknięte niepełnosprawnością dużo szybciej i dokładniej próbują wykonać  ćwiczenia. Rozluźnieni, w bezstresowej zabawie zapominają o swoich problemach. Radość i uśmiech jest widoczny na ich twarzach. Tutaj udział psa służy wzmocnieniu rehabilitacji , wszechstronnie oddziałując na psychikę, odczucia i zdrowie dziecka. Zajęcia z psami pozwalają dzieciom lepiej się rozwijać, znaleźć przyjaciela w psie i łatwiej nawiązywać kontakty z rówieśnikami. Obecność psa - terapeuty podczas zajęć jest bardzo pomocna, chociażby dlatego,    że pies zawsze akceptuje, nie ocenia i pies nigdy niczego nie zabrania pod warunkiem że jest odpowiednio przeszkolony pod kątem pracy z osobami niepełnosprawnymi. Podczas dogoterapii dzieci mogą się uczyć nowych słów , wyrażeń - np wydawanie psu komend. Wzbogacają dzięki temu swoje słownictwo i usprawniają wymowę. Mogą uczyć się kolorów , matematyki -liczenie ile piesek ma łap, ile oczu, jaki kolor sierści, co to jest smycz itp.
Zajęcia terapeutyczne z udziałem psów mogą odbywać się w grupie lub indywidualnie.
W zajęciach tych uczestniczą zarówno psy , jak i dogoterapeuci. Rozpoczęcie zajęć musi być poprzedzone diagnozą i rozpoznaniem potrzeb osoby niepełnosprawnej.
Ćwiczenia dostosowywane są do indywidualnych możliwości i potrzeb dziecka , a także do jego samopoczucia i dyspozycji w danej chwili.